Om denne side

Denne side blev til i et spontant anfald af “jeg må dele mine oplevelser med andre!”. Jeg har pendlet mellen Odense og København siden 4/9 – 2006, og mine erfaringer med turen, DSB, togene, de andre passagerer og hvad man nu ser ud ad vinduet på sådan en tur, vil jeg rable om her.

Jeg håber nogen kan bruge informationerne til noget – spørgsmål m.v. modtages enten via kommentar-sektionen eller på e-mail.

Og hvorfor så 734.dk? Fordi lyntoget jeg i 98% af tilfældene tager fra Odense til København H normalt afgår på netop dette tidspunkt.

Om annoncerne

Der bruges tredjepartsannonceringsvirksomheder til at vise annoncer, når du besøger dette websted. Disse virksomheder kan bruge oplysninger (ikke dit navn, din adresse, din e-mail-adresse eller dit telefonnummer) om dine besøg på dette og andre websteder med det formål at levere annoncer om varer og tjenester, der måtte have din interesse. Hvis du ønsker yderligere oplysninger om denne praksis og vil vide noget om dine valg i forhold til ikke at lade disse virksomheder bruge disse oplysninger, skal du klikke her.

10 Responses to “Om denne side”


  • Hejså, fandt din blog da jeg søgte “pendler odense-kbh”. En af mine sønner skal til at pendle ruten fra august – hvad er den billigste måde at gøre det med dsb? Hans arbejdstider i kbh bliver 10-16. Er der pendlerbusser?
    Håber du har lidt info. På forhånd tak!

  • Hej Allison,

    Der er desværre ikke meget konkurrence på området. De svenske jernbaner kører hver morgen og aften mellem Odense og København, men de har kun de to daglige afgange, og de ser ikke ud til at passe med din søns arbejdstider. Søg evt. på http://www.sj.se.

    Der er heller ikke mulighed for bus på ruten, så eneste vej frem er DSB. Jeg betaler pt ca. 3.800 om måneden for mit pendlerkort, og får så et temmelig stort fradrag for det. Jeg har ikke udregnet min reelle udgift, men i år ligger mit fradrag på ca. 92.000, og ca. en tredjedel er det økonomiske tilskud, jeg får til kortet.

    Den absolut billigste løsning er et DSB årskort. Det koster 21.000 for seks måneder og 37.000 for 12 måneder, så man kan spare ca. 800 kr. om måneden. Desuden gælder det i hele landet, ikke kun på en specifik strækning.
    Det kræver dog, at man har 21.000/37.000, man ikke lige ved hvad man skal bruge på. 🙂

    Skriv endelig, hvis du har brug for yderligere information.

    /David

  • Mange tak for svaret – lader det går videre. Godt der stadig er transportfradrag, ellers ved jeg ikke hvordan det kan hænge sammen.
    MVH Allison

  • Ja, transportfradraget gør hele forskellen. 🙂

  • Tak for en rigtig god og informerende blog! Vi er mange der sætter pris på så god information, når man google ‘Pendling Odense – København’.

    Igen en tak herfra.

  • Hej Martin,

    Tak for din feedback. Det er godt at høre, at informationerne kan bruges. 🙂

    /David

  • Hej!

    Tak for en super blog. Det har været godt at læse, da jeg bor i Odense og er ved at takke ja til et job i KBH. Jeg vil høre, om der er nogle ændringer i det, du skriver i bloggen? Mest mht. forsinkelser og behovet for pladsbilletter? Du må meget gerne svare til bage snares til min mail, såfremt det er muligt. Virksomheden skal nemlig have mit endelige svar på fredag d. 25/5. Endnu engang tak

    !M

  • Hej Michael,

    Beklager du ikke har hørt fra mig før, men jeg skriver nu alligevel svaret, så andre kan få glæde af det.

    Siden juli sidste år har jeg fået en gratis billet hver gang mit tog har været mere end 30 minutter forsinket (fordi jeg nu kører på Årskort). Det er sket otte gange – altså, otte forsinkelser på mere end 30 minutter over de sidste 12 måneder. Det synes jeg ikke er slemt.

    Pladsbilletter er stadig ikke nødvendige på de fleste af mine ture, men jeg har også god fleksibilitet, da jeg normalt kan tage et tog 10 minutter senere end det planlagte, hvis der er optaget på det planlagte. Derfor ender jeg yderst sjældent med at købepladsbillet.

    /David

  • Hej David

    Jeg er lige begyndt at pendle fra Aarhus til Odense. Du skriver i din blog at det er en god forretning for dig at pendle fordi du har et fradrag på 90000 kr. om året.

    Men har du med i overvejelserne at et fradrag kun giver omkring 1/3 på bundlinjen, således at du sådan set kun for 30000 kr. om året at købe fx månedskort for??

    Eller er det noget jeg har misforstået? Jeg blev selv rimeligt overrasket da jeg hørte om dette udbytte af et fradrag, håber bestemt at du har modargumenter? Fordi ellers har jeg underskud på at pendle!!

  • Hej Mathias,

    Jeg skriver vist ikke, at det er en egentligt god forretning, men nærmere, at det er meget billigt pga. fradraget. 🙂

    Det er korrekt, at den effektive effekt af et fradrag på 90.000 er ca. 30.000 udbetalt. Odense > København koster rundt regnet 4.000 per måned, 48.000 per år, hvilket giver en ekstraomkostning på ca. 18.000 per år for at pendle mellem de to byer. Indregner man huslejebesparelse, går det dog hurtigt i nul. Inden vi købte hus, boede vi i en 4-værelses lejlighed på 100 m2 i centrum af Odense til ca. 6.500 per måned. Det får man ikke i København, eller nærmeste forstæder.

    Da du pendler den modsatte vej, fra en dyr by til en billig, får du dog ikke samme positive effekt, og så kan pendling blive en underskudsforretning.

    /David

Leave a Reply

Newsletter

Join our mailing list to keep up with news and interesting stories


Hide this