Den undseelige prik 2

Nu har jeg fået svar fra DSB på spørgsmålet om den undseelige prik.

Jeg sendte følgende e-mail til DSB:

Hej,

Under en togrejse for nogle dage siden overhørte jeg en samtale mellem en togfører og en rejsende. Togføreren fortalte, at en prik ved siden af “Kan være reserveret”-teksten over pladserne indikerer, at pladsen er reserveret senere på strækningen. Afgår toget fra København H, og er pladsen reserveret fra Korsør, vil der altså blot stå “Kan være reserveret” (samt den famøse prik) indtil Korsør, hvorefter teksten skifter.
Er det korrekt? Så vidt jeg kunne forstå på togføreren, så er det ny praksis, og jeg må sige, at den undrer mig en del. Hvis jeg skal rejse fra København H til Slagelse, er det da yderst praktisk for mig at vide, at pladsen først er reserveret fra Korsør, for så kan jeg lige så godt indtage den til jeg skal af. Er pladsen derimod reserveret fra Roskilde, ville jeg i stedet se mig om efter en anden, så jeg ikke risikerer at skulle flytte mig.

Hvad er grundlaget for beslutningen om at skjule hvorfra en plads er reserveret indtil den station, hvor reservationen er gældende?

De bedste hilsner
David Mc Nally

DSB svarede i dag:

Tak for din henvendelse af 18. februar 2007.

Den første reservation som er indlagt i reservationssystemet vil altid blive vist i displayet. Er der en reservation senere på strækningen, vil det være indikeret med en prik efter den reservation som allerede står skrevet. Der kan opstå fejl i systemet hvor reservationen ikke kan aflæses i displayet på bagagehylden, men det er heldigvis ikke så tit. I de tilfæde vil der stå ‘Kan være reserveret’. Kan computeren ikke finde ud af hvor toget er henne på strækningen, bladres der ikke videre og reservationen vil ikke kunne læses i displayet. En løsning på dette er, at togets computer bliver lukket ned og stsrtet op igen, hvorefter satellit og togets computer igen kan ‘tale sammen’. Det tager noget tid, og gøres derfor kun når der tidsmæssigt er plads til det, da det ikke kan gøres under kørsel.

Med venlig hilsen

Mette Frederiksen
DSB Kundecenter
Kundeservice
Postboks 340
0900 KHC

Personligt synes jeg egentlig ikke mit spørgsmål bliver besvaret, eller også tager Kundeservice ikke toget særlig ofte. Jeg tror jeg vil til at tælle hvor ofte jeg støder på reservationer, der gælder fra en station efter den jeg stiger på på… på… på?

Men yay, i det mindste svarede de! Og ikke specielt langsomt endda! Jeg kan godt lide DSB.

0 Responses to “Den undseelige prik 2”


  • No Comments

Leave a Reply

Newsletter

Join our mailing list to keep up with news and interesting stories


Hide this