IC4? Pfft!…

… Næh, giv mig en tur i et fransk TGV-tog. Et modificeret TGV-tog (Train a Grande Vitesse) brød i tirsdags verdensrekorden for tog på skinner ved at køre 574,8 km/t på en særlig teststrækning. TGV-togene tøffer normalt afsted ved 320 km/t, men til forsøget blev et tog udstyret med større hjul (kalder man det det?) samt en større motor.

Jeg ser frem til at DSB investerer i TGV-tog til fast rutefart mellem Odense og København – desværre er Danmark nok for lille til den slags hastigheder, men drømme skal der være plads til.

Læs mere hos CNN eller se nedenstående videoklip.

3 Responses to “IC4? Pfft!…”


  • David Christensen

    Jeg har prøvet Eurostar som jo er en del af TGV-familien blev lidt skuffet over at komforten ikke var højere. Der synes jeg mere om komforten i det Tyske ICE (uanset hvilken en af generationerne vi taler om).
    Men hvad IC4 angår må jeg tilstå at indretnings og pladsmæssigt mener jeg ikke at noget kan overgå IC4. Og vi skal også huske at IC4 IKKE er et højhastighedstog, men et kommende Intercity – og lyntog. Men ind til videre fungere det jo kun som regionaltog.

  • Jeg glæder mig nu også til IC4, hvis jeg skal være helt ærlig. 🙂 Det er godt at høre, at indretning og plads er tilfredsstillende, IC3’erne er behagelige, og det ville være synd at miste denne komfort med de nye tog.

    Kan det passe, at der ikke er gennemgang mellem vognene i IC4, som der er i IC3? Det vil nok ende med at irritere mig lidt. Jeg bliver engang imellem “fanget” i den forkerte, stopfyldte vogn og går gennem til en af de andre for at finde mig en plads.

  • Ja det er rigtigt man ikke kan gå igennem flere IC4-sæt, da togene i begge ender løber ud i en skråning ned til koblingen.
    Her er et billede:
    http://www.morti.dk/g86.jpg

Leave a Reply

Newsletter

Join our mailing list to keep up with news and interesting stories


Hide this